سیر تکامل بازی های ترسناک
چراغ ها خاموش
امسال را باید سال بازی های ترسناک دانست.اگر فقط به عناوینی مانند سایلنت هیل origin 5 project  ،تنها در تاریکی 5،دراکولا:ریشه ها،اسپلاتر هاوس،سایرین و رزیدنت اویل 5 نگاهی بیندازید این حرف را تأیید خواهید کرد.
در نیمه دوم امسال باید شجاعت خودتان را حسابی در معرض آزمایش قرار بدهید!به این بهانه به سراغ بازی های معروف سبک ترسناک رفتیم تا ببینیم سیر تکاملی این بازی ها چگونه بوده است.
بازی تنها در تاریکی 1 را پایه گذار بازی های ترسناک امروزی می دانند.با اینکه به واقع تنها در تاریکی و رزیدنت اویل 1 بازی های سبک ترسناک را قانون گذاری کردند،اما این دست بازی ها ریشه شان به دهه هشتاد و کنسول آتاری 2600 برمی گردد.
بازی haunted house را باید اولین بازی ترسناک تاریخ بازی ها به شمار آورد که بازی کننده ها را در یک خانه تاریک قرار می داد.هدف جمع آوری آیتم ها و گنج های مختلف از این خانه روح زده بود.
البته چیزی به نام مبارزه و خونریزی در house   haunted  وجود نداشت و این مشخصه جدانشدنی بازی های ترسناک،در سال 1988 و با بازی اسپلاتر هاوس به بازی کننده ها معرفی شد.
در آن زمان که هنوز سیستم درجه بندی از قبیل  esrb اختراع نشده بود،اسپلاتر هاوس درجه بسیار بالایی از خشونت و خونریزی را در قالب یک داستان ترسناک ارائه می کرد.این بازی در حال حاضر برای کنسول های جدید در حال بازسازی شدن است.
سال بعد کپ کام اولین قدم ها را در راه ساخت یک بازی ترسناک برداشت.بازی sweet home   یک بازی نقش آفرینی اکشن برای کنسول snesبود که پایه بسیاری از خصوصیات سری رزیدنت اویل را بنا گذاشته بود.صحنه معروف باز شدن درها در رزیدنت اویل برای اولین بار درsweet home استفاده شد.
در سال 1992 اینفوگرامز هم به سراغ بازی های ترسناک رفت و با استفاده از گرافیک های سه بعدی،تنها در تاریکی را منتشر کرد.تنها در تاریکی چیزهایی از قبیل زاویه دوربین های ثابت،خواندن یادداشت ها و دفتر خاطرات،استفاده و ترکیب آیتم ها را تعریف کرد که هنوز هم در همه بازی های سبک ترسناک استفاده می شوند.
این تحول انقلابی در سبک ترسناک،هنوز مدتی کار داشت تا توسط بازی سازان ژاپنی مورد استفاده قرار بگیرد.
در همان سال،سگا یک بازی نیمه ترسناک به نام night trap منتشر کرد که مورد توجه بسیاری از بازی کننده ها قرار گرفت.بازی سازهای سبک ماجرایی هم با الهام از تنها در تاریکی و دیگر فیلم های ترسناک روز،به سراغ طراحی بازی های ترسناک ماجرایی رفتند.
نمونه بسیار معروف این بازی ها،فانتازماگوریا در سال 95 است.یک بازی ترسناک با صحنه های فیلمی که هنوز هم می تواند شما را از روی صندلی تان بپراند.
هم زمان با فانتازماگوریا،استودیویhuman   ژاپنی،یک بازی ترسناک و به شدت هیجان انگیز به نام کلاک تاور برای snesو سپس پلی استیشن 1 و pcساخت.
کلاک تاور سرعت و هیجان را وارد سبک ترسناک کرد و این ترکیب سال بعد توسط کپ کام مورد استفاده قرار گرفت.رزیدنت اویل 1 در سال 96 به بازار آمد و موفقیت بسیار زیادی کسب کرد.عنوانhorror survival چیزی بودکه هم زمان با موفقیت رزیدنت اویل 1 ،به سبک ترسناک گفته می شد.موفقیت بسیار خوب رزیدنت،نقطه تحول دیگری در تاریخ بازی های ترسناک بود.به طوریکه بلافاصله تعداد بازی های ترسناک که از روی رزیدنت تقلید شده بودند به صورت نمایی رشد کرد.
اما در بازی هایی مانند دینوکرایسیس یا creatures nightmare  به زحمت می توانستید نوآوری ببینید.
در سال 99 در حالی که همه مشغول بازی کردن ادامه های رزیدنت اویل و دیگر بازی های تقلیدی از آن بودند،کونامی با سایلنت هیل وارد این سبک شد.سایلنت برای اولین بار کیفیت بازی های ترسناک را از حد یک فیلم درجه 3 بالاتر برد و با وارد کردن تعلیق های روانشناسانه و روایت داستان بسیار حرفه ای،نشان داد که برای ترساندن فقط به خون و نشان دادن موجودات چندش آور احتیاج نیست.